dinsdag 24 mei 2011

Conceptontwikkelaar John de Mol

Johannes Hendrikus Hubert (John) de Mol (Den Haag, 24 april 1955) is een Nederlands mediamagnaat, zoon van voormalig zanger John de Mol sr. en broer van Linda de Mol.
Na geslaagd te zijn voor het toelatingsexamen voor het vwo bij het R.K. Lyceum te Hilversum, ging hij toch in de tweede klas naar het havo. Met veel moeite doorliep hij deze havo, en wilde daarna graag profvoetballer worden. Hij kon redelijk voetballen, maar had snel door dat hij geen professional zou worden. Zijn vader was directeur van Radio Noordzee en daar mocht hij in de vakanties de plaatjes opruimen. Later werd hij er dj. Omdat het er niet naar uit zag dat hij profvoetballer kon worden besloot hij op 23-jarige leeftijd freelance televisieproducent te worden. Na enkele jaren begint het succes met de Showbizzquiz, en maakt zijn bedrijf haar eerste echte grote hit in de vorm van Medisch Centrum West. Inmiddels is hij miljairdair met een geschat vermogen van ongeveer 2 miljard euro.
Op 24 juli 1976 trouwt De Mol met de tien jaar oudere Nederlandse zangeres Willeke Alberti. Op 12 januari 1979 wordt hun zoon Johnny geboren. Het huwelijk houdt alleen niet lang stand en in 1980 gaan John en Willeke uit elkaar.

Bestand:John de Mol sr.jpg

John de Mol Producties BV
Naast zijn huwelijk met Alberti is De Mol bekend van het maken en produceren van televisieprogramma's en verwierf hierdoor een groot vermogen. Na zijn huwelijk met Alberti startte hij in 1979 "John de Mol Producties". De eerste paar jaren waren financieel weinig succesvol, het bedrijf draaide dan ook 7 jaar achter elkaar verlies. Na een bijna-faillissement hielp Willem van Kooten hem door een deelname in het bedrijf van 50% en een lening twee jaar later weer op weg na een hele magere periode zonder successen en inkomsten. Sky Channel bracht hem succes in de vorm van een muziekprogramma. Een paar jaar later kwam de eerste echte kijkcijferhit met de serie Medisch Centrum West. De doorbraak van commerciƫle TV was de volgende inkomstenbron die zijn pad kruiste en vele commerciƫle producties volgden.

John de Mol is in Nederland (en daarbuiten) een toonaangevende conceptontwikkelaar geworden. Hij is de bedenker van enkele concepten die over de hele wereld zijn verkocht.
zijn bekendste concepten zijn:

- koffietijd
- big brother
- The voice of holland

De 2 laatstegenoemde programma's zijn John de Mol's grootste klappers. Razendpopulair in alle landen rondom de wereld. Allemaal bedacht door deze man.

gemaakt door Jos-Pieter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten